log in
Koen van de Laar

Koen van de Laar

Heb je vragen? Je mag me altijd mailen via: wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl

Do you have questions? You can always mail me: wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl

Website URL:

Circuit: Junioren Jeugd - ronde 1

Wedstrijd aankondiging

Deze wedstrijd wordt door PSV georganiseerd.

Mocht je verhinderd zijn, meld je dan voor donderdag 18 oktober, 20:00 uur per e-mail (aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com) af onder vermelding van je naam en wedstrijddatum in de onderwerpsregel. Vanuit de commissie volgt een bevestiging dat de afmelding ontvangen en gelezen is. Voorkom de te laat afmeldboete van 7,50 euro en meld je op tijd af voor een wedstrijd.
Onderaan dit bericht kun je de wedstrijdindeling downloaden. Mocht je iets anders willen zwemmen dan waarvoor je ingedeeld staat, neem dan zo snel mogelijkcontact op met de commissie zodat er samen naar de mogelijkheden gekeken kan worden.

Bij oponthoud onderweg of plotselinge ziekte op de wedstrijddag kun je vanaf 2 uur voor aanvang van de wedstrijd contact opnemen met het nummer van de ploegleider. Het nummer is: 06-12698352. Let op, bij afmeldingen op de wedstrijddag (ongeacht de reden) treedt het boetebeleid in werking.

Wedstrijdgegevens

Zwembad:
Pieter vd Hoogenband zwemstadion (25 meterbad)  
Adres:

Antoon Coolenlaan 1
5644 RX
Eindhoven

 
Datum:
zondag 21 oktober 2018  
Aanwezig:

12:45 uur, meld je bij aankomst bij de ploegleiders!!

(15 minuten voor inzwemmen)

(45 minuten voor aanvang)

Inzwemmen:
13:00 uur (30 minuten voor aanvang)
Aanvang:
13:30 uur  
Hulptaken:

Ploegleider
Ploegleider

Naam helper:

Stephan Steenvoorden
Gezocht

 

 

Contact met de commissie wedstrijdzwemmen

 

Informatie rondom de wedstrijd

 

Hulptaken bij wedstrijden

 

Circuit: Swimkick Minioren - ronde 1

Wedstrijd aankondiging

Mocht je verhinderd zijn, meld je dan voor donderdag 25 oktober, 20:00 uur per e-mail (aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com) af onder vermelding van je naam en wedstrijddatum in de onderwerpsregel. Vanuit de commissie volgt een bevestiging dat de afmelding ontvangen en gelezen is. Voorkom de te laat afmeldboete van 7,50 euro en meld je op tijd af voor een wedstrijd.
Onderaan dit bericht kun je de wedstrijdindeling downloaden. Mocht je iets anders willen zwemmen dan waarvoor je ingedeeld staat, neem dan zo snel mogelijkcontact op met de commissie zodat er samen naar de mogelijkheden gekeken kan worden.

Bij oponthoud onderweg of plotselinge ziekte op de wedstrijddag kun je vanaf 2 uur voor aanvang van de wedstrijd contact opnemen met het nummer van de ploegleider. Het nummer is: 06-12698352. Let op, bij afmeldingen op de wedstrijddag (ongeacht de reden) treedt het boetebeleid in werking.

Wedstrijdgegevens

Zwembad:
Feel Fit Center Nuenen  
Adres:

Sportlaan 4-6
5671 GR
Nuenen

 
Datum:
zondag 28 oktober 2018  
Aanwezig:
14:45 uur, meld je bij aankomst bij de ploegleiders!!

(15 minuten voor inzwemmen)

(45 minuten voor aanvang)

Inzwemmen:
15:00 uur (30 minuten voor aanvang)
Aanvang:
15:30 uur  
Hulptaken:

Ploegleider
Ploegleider

Naam helper:

Gezocht
Gezocht

 

 

Contact met de commissie wedstrijdzwemmen

 

Informatie rondom de wedstrijd

 

Hulptaken bij wedstrijden

 

KNZB Competitie - Ronde 1

Wedstrijduitslagen

De eerste ronde van de KNZB Competitie is achter de rug. Er is weer goed en hard gezwommen. Onderaan dit bericht kun je de uitslagen van vandaag downloaden, heb jij een 'pr' gezwommen?

Klik op onderstaande knop om de recente stand van de KNZB Competitie te zien. Als je op het punten aantal (1738,56) van deze wedstrijd klikt kun je zien hoeveel punten waarvoor toegedeeld zijn. Het aantal punten per programma wordt berekend aan de hand van de tijd van de snelste zwemmer. Een tijd van 1.35.24 wordt dan: 1 minuut = 60 punten, 35 seconden = 35 punten en 0,24 seconden = 0,24 punten, totaal 95,24 punten. Als er geen zwemmers gezwommen hebben in een programma wordt er een vervangende tijd toegekend. De vereniging met het minst aantal punten staan dan bovenaan in de ranglijst.

  

Zwembad: Sportcentrum de Kwel
Datum: zondag 7 oktober 2018

Ploegleider: Brenda
Ploegleider: Liesbeth
Ploegleider: Freerk
Trainer: Anton

 

Contact met de commissie wedstrijdzwemmen

 

Informatie rondom de wedstrijd

 

Hulptaken bij wedstrijden

 

Zwem Etiquette Top 5

Zwemmen wordt steeds populairder. En dat is goed nieuws, want het is nou eenmaal de leukste en meest gezonde sport ter wereld. Het wordt drukker in de banen. Gezellig, totdat het mis gaat! Daarom hier de Zwem Etiquette Top 5. Ben jij al een heer of dame in het bad? En aan welke dingen maak jij je schuldig?

Houd rechts aan in je baan

Je ligt heerlijk te zwemmen, slag voor slag en baan voor baan. Goed, er liggen 4 andere in je baan maar daar heb jij niet echt boodschap aan. Heerlijk peddelen, slagen afwisselen tot ineens: boem, stop, ho. Je ligt plotseling aan de andere kant van je baan en bent frontaal tegen je baangenoot aangezwommen.

Als je alleen of met zijn tweeën in de baan ligt, kun je heerlijk vrijuit zwemmen. Maar op het moment dat er meer zwemmers bijkomen, zal je moeten letten op je positie in de baan. Denk aan autorijden, waarbij je ook altijd rechts aanhoudt. Dit betekent dus dat je niet volledig gedachteloos je armen naar voren wilt rammen (sowieso een slecht idee), maar dat je jezelf altijd bewust bent waar je in de baan aan het zwemmen bent.

Wacht op een ander bij start of keerpunt


Je hebt even rust gehad aan de kant, een goede tip gekregen van je coach of het weekend doorgenomen met je teamgenoot. Je wilt weer beginnen met de volgende zwemafstand en draait je om naar het water toe. Er komt iemand aangezwommen, die aanstalten maakt om een keerpunt te maken. Je herkent de zwemmer, en weet dat je iets sneller bent. Net voordat de tegemoetkomende zwemmer zijn keerpunt gaat maken, zet jij af.

Deze veelvoorkomende situatie zorgt vaak voor een schrikreactie en meestal voor een halve botsing, en is vrij makkelijk te voorkomen. Wacht rustig af tot je collega-zwemmer het keerpunt heeft gemaakt en heeft afgezet, en begin dan pas zelf aan je baan. Ben je sneller? Haal hem dan ook snel in.

Ingehaald worden? Ga langzamer zwemmen!

Je hebt er inmiddels een half uurtje op zitten en bent al een beetje vermoeid aan het raken. Elke slag die je maakt wordt wat zwaarder en je benen doen niet echt lekker meer mee. Dan zie je in een ooghoek ineens de handen van iemand anders: je wordt ingehaald! Maar dat laat je toch niet gebeuren? Je versnelt, maar kan niet meer wegzwemmen van de persoon naast je. Het resultaat is dat jullie 15 meter naast elkaar liggen te zwemmen. Totdat deze persoon frontaal botst op een tegenligger. Ha. Gewonnen.


Om de relaties met je medezwemmers goed, en de sfeer in het zwembad optimaal te houden, had je het beste even in kunnen houden. Gun de ander een pijnloze inhaalmanoeuvre, en zorg ervoor dat hij je zo snel mogelijk voorbij is. Dit houdt vaak in dat je een heel klein beetje inhoudt. Niks mis mee om daarna op zijn of haar voeten te gaan liggen, overigens.

Inhalen? Doe het snel


Banen lang heb je haar voor je zien zwemmen. Je komt elke baan een centimeter dichterbij en eindelijk is het zover: je ligt op haar voeten. Tijd om in te halen en te laten zien wie hier de baas in de baan is! Je houdt lekker hetzelfde tempo (‘ik zit er nu echt lekker in!’) en doet er vervolgens 4 banen over om er voorbij te komen. Ondertussen zijn alle andere zwemmers in je baan vooral jou aan het ontwijken, omdat jij in het midden van de baan zwemt.

Een bruggetje naar autorijden: haal niet in met 1km/u verschil. Dan duurt het heel lang, en je houdt vooral het andere verkeer op. Ga je inhalen, dan is het zwem etiquette om iets harder te gaan zwemmen. De andere zwemmer zal iets inhouden, om jou zo snel mogelijk te laten passeren.

Extra tip: haal vlak voor het keerpunt niet meer in, dit zorgt altijd voor ongewenste situaties.

Keerpunt in het midden van de baan

Je bent lekker rechts aan het zwemmen, dat heb je immers geleerd. De kant komt eraan en jij wilt een prachtig keerpunt gaan maken. Je blijft rechts liggen tot je de muur raakt. Op dat moment maak je jouw draai en zet je af. Boem, vol tegen de zwemmer achter je aan.


Komt de muur dichterbij? Dan mag je naar het midden van de baan toe zwemmen. Let hierbij op dat je de zwemmers voor en achter je (wordt je toevallig ingehaald?) niet hindert. Op deze manier lig je snel weer aan de andere kant van de baan, en hebben andere zwemmers zo min mogelijk last van je.

Klik op de knop hieronder om de top 5 zwem etiquette te downloaden (.pdf)
 

 

 

Bron:
Verschuren, S. (2018, 10 september). Zwem Etiquette Top 5: ben jij een heer of dame in het bad? - Personal Swimming. Geraadpleegd op 14 september 2018, van https://www.personalswimming.nl/artikelen/zwem-etiquette-top-5