log in
Koen van de Laar

Koen van de Laar

Heb je vragen? Je mag me altijd mailen via: aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com

Website URL:

Wedstrijd aankondiging

Wedstrijd aankondiging: KNZB competitie - ronde x

Deze eerste competitiewedstrijd wordt door xx georganiseerd.
Onze tegenstanders zijn gedurende dit hele seizoen: xx, xx en xx.

Mocht je verhinderd zijn, meld je dan voor donderdag xx maand, 20:00 uur per e-mail (aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com) af onder vermelding van je naam en wedstrijddatum in de onderwerpsregel. Vanuit de commissie volgt een bevestiging dat de afmelding ontvangen en gelezen is.

Onderaan dit bericht kun je de wedstrijdindeling downloaden. Mocht je iets anders willen zwemmen dan waarvoor je ingedeeld staat, neem dan zo snel mogelijk contact op met de commissie zodat er samen naar de mogelijkheden gekeken kan worden.

Bij oponthoud onderweg of plotselinge ziekte op de wedstrijddag kun je vanaf 2 uur voor aanvang van de wedstrijd contact opnemen met het nummer van de ploegleider.
Het nummer is: 06-12698352.
Let op, bij afmeldingen op de wedstrijddag (ongeacht de reden) treedt het boetebeleid in werking.

Wedstrijdgegevens

Zwembad:
ir. Ottenbad  
Adres:

Straat
Postcode
Plaats

 
Datum:
zondag 00-00-2017  
Aanwezig:
12:45 uur, meld je bij aankomst bij de ploegleiders!!

(15 minuten voor inzwemmen)

(45 minuten voor aanvang)

Inzwemmen:
13.00 uur (30 minuten voor aanvang)
Aanvang:
13:30 uur  
Hulptaken:

Ploegleider
Ploegleider

Naam helper:

naam 1
naam 2

 
 
 
Informatie rondom de wedstrijd
https://aegir-eindhoven.nl/images/wedstrijdzwemmen/knoppen/knop_informatie.png
 
Hulptaken bij wedstrijden
https://aegir-eindhoven.nl/images/wedstrijdzwemmen/knoppen/knop_hulptaken.png

Informatie rondom de wedstrijd

Op deze pagina is alle informatie te vinden die belangrijk is rondom de wedstrijden van het wedstrijdzwemmen. Heeft u vragen? U kunt altijd contact opnemen met de wedstrijdcommissie: wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl.


Kleding

Tijdens de wedstrijd is het raadzaam om te zorgen dat je spieren warm blijven. Zorg dus voor een extra T-shirt (Aegir T-shirt kopen?) of badjas die je aan kunt doen als je aan het wachten bent. Of neem een handdoek (Aegir handdoek kopen?) mee die je om kunt slaan. Je kunt ook op de handdoek gaan zitten.
Loop altijd op badslippers. Ze beschermen je voeten tegen scherpe voorwerpen, vieze vloeren en zwemmerseczeem.


Zwemkleding

Onder zwemkleding wordt verstaan het zwempak, badmuts en zwembril.

Bij zwemwedstrijden mag de deelnemer slechts één zwempak dragen.
   - Bij mannen zal dit pak niet boven de navel en niet onder de knie komen.
   - Bij vrouwen zal dit pak niet de nek bedekken noch voorbij de schouder noch onder de knie komen; een pak in twee delen is toegestaan.

Alle zwempakken dienen van textiel te zijn. Extra voorwerpen als arm- of beenbanden maken geen onderdeel uit van de zwemkleding. Alle zwemkleding dient voor te komen op de FINA-lijst van goedgekeurde zwemkleding of te voldoen aan de door FINA of KNZB gepubliceerde voorwaarden voor uitzondering.
De zwempakken dienen niet doorschijnend te zijn. Er mogen 2 badmutsen gedragen worden.
Indien de zwemkleding niet voldoet aan de eisen van de FINA of KNZB wordt de zwemmer tijdens de wedstrijd gediskwalificeerd.

Download hier de officiële regels: Reglement D Zwemmen.pdf
Informatie over de zwemkleding is te vinden in hoofdstuk 16.20 op pagina 14.


Eten en drinken

Bij een wedstrijd is het aan te raden te eten tot 2 uur vóór de wedstrijd (geen vet, dus geen snacks). Neem altijd drinken mee naar een training of wedstrijd. Drinken is noodzakelijk om vochtverlies te compenseren. Wacht niet met drinken tot je dorst krijgt, dus drink regelmatig. Geen koolzuurhoudende drank!

In de pauzes is het niet raadzaam om snacks zoals Mars, Snickers of chocolade te eten. Deze bevatten veel enkelvoudige suikers die een schommelende suikerspiegel tot gevolg hebben waardoor extreme vermoeidheid kan ontstaan.

Goed om te eten: cracker, krentenbol, boterham, banaan.


Wedstrijd aankondiging/ uitnodiging

Ongeveer 2 weken voordat de wedstrijd is, wordt de wedstrijd aankondiging gepubliceerd op de website. In deze aankondiging vind je het adres van het zwembad en de tijd waarop je je meldt bij de ploegleider. Verder kun je onderaan dit bericht een overzicht downloaden van wat je zwemt in deze wedstrijd. Mocht je iets anders willen zwemmen dan waarvoor je ingedeeld staat, neem dan zo snel mogelijk contact op met de commissie zodat er samen naar de mogelijkheden gekeken kan worden.

Klik hieronder voor een overzicht van alle wedstrijdaankondigingen.


Afmelden wedstrijd

Mocht je verhinderd zijn en wil je je afmelden voor een wedstrijd, meld dit zo snel mogelijk via wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl uiterlijk vóór 20.00 uur op de donderdag avond voor de wedstrijd onder vermelding van je naam en wedstrijddatum in de onderwerpsregel. Vanuit de commissie volgt een bevestiging dat de afmelding ontvangen en gelezen is.
Geen terugkoppeling = afmelding niet ontvangen!!

Afmeldingen op de wedstrijddag

Bij oponthoud onderweg of plotselinge ziekte op de wedstrijddag kun je vanaf 2 uur voor aanvang van de wedstrijd contact opnemen met het nummer van de ploegleider.
Het nummer is: 06-12698352.
Let op, bij afmeldingen op de wedstrijddag (ongeacht de reden) treedt het boetebeleid in werking.


Boetebeleid bij te late afmelding

Een zwemmer die zich te laat heeft afgemeld (ongeacht de reden) dus na 20:00 uur op de donderdag avond voor de wedstrijd krijgt een boete van €7,50 per te laat afgemelde wedstrijd. Een zwemmer mag niet aan wedstrijden mee doen tot dat de gehele boete is voldaan.


Wedstrijddag/ inzwemmen

Zorg dat je op tijd in het zwembad aanwezig bent. Een kwartier voor aanvang van het inzwemmen meldt je je bij de ploegleiders. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat de ploegleider je afmeldt voor deze wedstrijd, en kun je niet meer mee zwemmen. Voor oponthoud op de wedstrijddag zelf, kan naar de ploegleider worden gebeld op het volgende nummer: 06-12698352. Dit nummer staat 2 uur voordat de wedstrijd begint aan.

Het inzwemmen voor de wedstrijd is heel belangrijk. Dit is de warming-up, hiermee maak je de spieren warm en voorkom je blessures. Zwem ruim en rustig in. Probeer altijd de startblokken uit en oefen het keerpunt (met name rugslagkeerpunt: tel het aantal slagen van de vlaggen tot de kant). De laatste 10 minuten oefen je een paar keer de sprint over 12,5 meter.

Na het inzwemmen gaat iedereen bij de ploegleiders zitten. Tijdens de hele wedstrijd blijf je bij de ploeg. Dit is gezellig en de ploegleiders kunnen je snel vinden ter voorbereiding op je start en wedstrijd. Het is de bedoeling dat de zwemmers aan de badrand blijven totdat ook de laatste zwemmers gezwommen hebben. Mocht je toch onverhoopt eerder wegmoeten meldt dit dan bij de ploegleider.

Let op!! De ploegleiders dragen tijdens de wedstrijd de zorg over de hele groep. Zorg dus dat de ploegleiders ten aller tijden op de hoogte zijn waar jij je bevindt.


Wedstrijduitslagen

De uitslag wordt na iedere wedstrijd zo snel mogelijk op de website gepubliceerd, samen met een verhaaltje van een of meerdere zwemmers, met hierin wat deze hebben meegemaakt tijdens de wedstrijd. Dit kan gaan over: een behaald persoonlijk record, een behaald limiet of over de gehele wedstrijd. Wil jij een stukje schrijven? Dit kan altijd! Hoe meer hoe beter.

Klik hieronder voor een overzicht van alle uitslagen.


Tijdverbeteringskaartjes

Na iedere wedstrijd wordt bekeken of zwemmers hun tijden hebben verbeterd. Als je je tijd verbeterd hebt, krijg je een tijdverbeteringskaartje waarop staat hoeveel sneller je hebt gezwommen. Je krijgt een tijdverbeterkaartje t/m het zwemseizoen waarin je 13 jaar wordt. De kaartjes hebben per slag een andere kleur. De tijden die gezwommen worden bij het brevetzwemmen tellen niet mee voor de snelste tijden. Daar krijg je geen kaartjes van.


Carpoolen

Als we naar wedstrijden gaan is het aan te bevelen om zoveel mogelijk te carpoolen. Je kunt dan ook een keer rouleren. Het is gezelliger en beter voor het milieu. Iedereen blijft echter zelf verantwoordelijk voor het vervoer naar de wedstrijden. Mocht je echt geen vervoer kunnen vinden, licht dan je trainer vóór de training op zaterdagochtend in.

  • Gepubliceerd in Website

Hulptaken bij wedstrijden

U zult merken dat ook komend jaar op velen van u een beroep gedaan zal worden als ploegleider, kaartjesophaler, oorkondeschrijver, tijdwaarnemer of wat dan ook. Onder het motto: “gedeelde smart is halve smart” wordt aan het begin van het seizoen een planning gemaakt waarmee de hulptaken verdeeld worden over alle ouders. Immers zonder vrijwilligers en officials kunnen de zwemwedstrijden niet gehouden worden!

Wilt u ervaren hoe het is om vrijwilliger te zijn?
Laat het ons weten, want een keertje uitproberen mag.


Vrijwilligers bij thuiswedstrijden

Ploegleiders (2 vrijwilligers nodig)

   - voor de wedstrijd checken of alle zwemmers aanwezig zijn
   - als een zwemmer afwezig is een ziektemeldingsformulier invullen, laten ondertekenen door de scheidsrechter en afgeven aan het jurysecretariaat
   - begeleiden van kinderen tijdens de startprocedure (alleen nodig bij nieuwe/ jonge kinderen)
   - zorgen dat de zwemmers op tijd bij het startblok staan.
      - bij 50 meter: zorgen dat de kinderen eerst hun startkaart ophalen bij de voorstart (speaker) en dan naar het startblok gaan
      - bij 25 meter: zorgen dat de kinderen eerst een gekleurde kaart met een baanaanduiding ophalen bij de voorstart en dan naar het startblok gaan
   - zorgen dat de kinderen in de volgorde zwemmen zoals die aangegeven staat op de startkaart van de estafette, een andere volgorde levert een diskwalificatie op
   - zorgen dat de kinderen bij een estafette niet te vroeg vertrekken (bij een competitiewedstrijd van de KNZB mag je de kinderen niet vasthouden, bij onze onderlinge wedstrijden wel)
   - zorgen dat de kinderen geen puinhoop maken van het zwembad en hun afval opruimen. Afval hoort thuis in de afvalbak en niet op de grond
   - spelestafette begeleiden en uitleggen aan de kinderen

Kaartjesophalers/ brengers (2 vrijwilligers nodig)

   - bij de start van een serie:
      - bij 50 meter: zwemmers halen zelf hun startkaart op (hoef je dus niets te doen)
      - bij 25 meter: de kaartjes bij de voorstart (speaker) ophalen en uitdelen aan de klokkers aan de 25-meterzijde

   - bij de finish van een serie:
      - na afloop van de serie, zowel bij 25 als 50 meter nummers, worden de startkaarten weer opgehaald. Loop eerst naar de kamprechter (aan de kant van de duikplank) voor een briefje met de volgorde van aankomst, dan de startkaarten ophalen bij de klokkers, vervolgens het briefje met de volgorde van aankomst ophalen bij de tweede kamprechter en als laatste naar de scheidsrechter (staat meestal bij de tweede kamprechter) die een paraaf zet op één van de briefjes met de volgorde van aankomst. Dan dit pakket naar de jury brengen.
      - bij de 50 meter nummers kun je de startkaarten ophalen bij klokkers aan de startblokzijde
      - bij de 25 meter nummers worden de startkaarten opgehaald bij de klokkers aan de 25 meterzijde 

Oorkondeschrijvers (2 vrijwilligers nodig)

Tijdens de Ensink wedstrijd worden oorkondes geschreven voor de deelnemers.

Speaker (1 vrijwilliger nodig)

De zwemmers worden door de speaker opgeroepen om te zwemmen. Tevens worden de startkaarten uitgedeeld.


Vrijwilligers bij uitwedstrijden

Ploegleiders (2 vrijwilligers nodig)

Bij het organiseren van uitwedstrijden hebben we 2 vrijwilligers als ploegleiders nodig.


Officials

Tevens hebben we ook officials nodig die de zwemmers controleren op hun techniek en de tijd van de zwemmers klokken.
Het KOC (Kring Official Commissie) verzorgt een korte cursus met betrekking tot het hanteren van een stopwatch en de techniek van de slagen.
In een folder van het KOC staat onder andere het volgende over de cursus:

“Tijdwaarnemer / Keerpuntcommissaris (bevoegdheid 4)”
Deze cursus richt zich op de beginnende zwemofficial. In vier avonden wordt ingegaan op o.a. de zwemreglementen van de K.N.Z.B., de zwemslagen, het verloop van een zwemwedstrijd en het hanteren van de stopwatch; de vijfde avond wordt het geleerde in praktijk gebracht met zwemmers van een vereniging. Eén theorieavond mag eventueel verzuimd worden, de praktijkavond niet. Tijdens de duur van de cursus dient u minimaal één keer als schaduwklokker te fungeren, bijvoorbeeld bij een wedstrijd van uw eigen vereniging.

De cursus vindt meestal plaats in de maanden oktober en november.


Nogmaals: voor al onze activiteiten zijn wij afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Zonder vrijwilligers is het niet mogelijk om een wedstrijd te organiseren. Samen met de zwemmers maken we er een gezellige middag van, zowel voor de vrijwilligers als voor de klokkers.

  • Gepubliceerd in Website

Trainingen

Bij Aegir zijn er twee groepen zwemmers:
   - Gevorderde zwemmers trainen op zaterdagochtend van 7.00 - 8.00 uur
   - Zwemmers trainen op zaterdagochtend van 8.00 - 9.00 uur

De zwemmers krijgen training van gediplomeerde trainers. Daarnaast zijn er een aantal vrijwilligers/oudere zwemmers die helpen bij de trainingen.

Regelmatig wordt de training van de tweede groep (8.00 - 9.00 uur) gezamenlijk afgesloten met een estafette of speciale instructie


Trainingstijden

DAG WAAR WAT TIJD WIE
Dinsdag PvdH zwemstadion zwemtraining 19.00 - 20.00 uur optioneel (op uitnodiging van de trainers)
Zaterdag Ir. Ottenbad zwemtraining 07.00 - 08.00 uur gevorderde zwemmers
zwemtraining 08.00 - 09.00 uur zwemmers
Zondag Step by Step landtraining 10.00 - 11.00 uur optioneel (vanaf 12 jaar)

Wanneer kun je uitslapen op zaterdag ochtend? Wanneer is er weer een sessie van de landtraining georganiseerd? Kijk ook eens in de kalender.
https://aegir-eindhoven.nl/images/wedstrijdzwemmen/knoppen/knop_hulptaken.png


Trainingsregels

Aanvang training:
   - 10 minuten voor aanvang van de training aanwezig in het zwembad (gebouw).
   - 5 minuten voor aanvang van de training aanwezig aan de badrand. Op zaterdag begint de trainingsgroep van 8 uur, voorafgaand aan de training, met een korte warming-up (losmaken van de spieren).

Verder gelden de ongeschreven regels:
   - rechts houden in de baan
   - inhalen in het midden van de baan
   - niet op elkaars voeten zwemmen, probeer naar snelheid je eigen plaats in de groep in te schatten zodat je niet op elkaars voeten zwemt (doe dit anders in overleg met je trainer(s))


Opbouwen en opruimen van het bad

   - De eerste groep zwemmers legt de lijnen in het water, hangt de rugslagvlaggen op en zet de startblokken op de kant (gaarne niet altijd dezelfde personen).
   - De tweede groep ruimt de lijnen, vlaggen, startblokken, plankjes, zoomers e.d. weer op. We verwachten dat dit werk door alle zwemmers/ zwemsters gedaan zal worden. Het is onderdeel van de training.


Afmelden voor trainingen

Voel je je plotseling niet lekker, of heb je andere plannen op zaterdag ochtend?
Je kunt je voor een training* afmelden via het emailadres: aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com.

LET OP!! Het oude email-adres: afmelden@aegir-eindhoven.nl wordt niet meer gebruikt.

*onder training wordt verstaan, alle trainingen van het wedstrijdzwemmen: zwemtraining op zaterdagochtend, dinsdagavond en de landtraining op zondagochtend.


Langdurig afwezig

Het kan voorkomen dat je langdurig (méér dan 1 maand) afwezig bent door bijv. een blessure, ziekte of een stage. Neem dan contact op met de penningmeester
(e-mail penningmeester@aegir-eindhoven.nl) voor een regeling met betrekking tot de contributie. Mail tevens naar aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com zodat ook de commissie hiervan op de hoogte is, en de desbetreffende trainer(s) in kan lichten.


Extra trainingsmogelijkheden

Landtraining
Landtraining oefeningen zijn erg belangrijk voor de wedstrijdzwemmer. Je traint de spiergroepen die gebruikt worden tijdens het zwemmen (denk hierbij aan je buikspieren, rugspieren, armspieren en beenspieren). Ook verbetert de landtraining je coördinatie, flexibiliteit en mobiliteit, dit is erg belangrijk tijdens het zwemmen. De landtraining maakt je naast een betere zwemmer ook een betere algemene sporter.
De landtraining is een les van 60 minuten (dus even lang als een zwemtraining). Dit uur wordt begonnen met een warming up, dit is belangrijk om blessures te voorkomen. Na de warming up volgen een aantal oefeningen om boven genoemde spiergroepen te trainen en jouw conditie uit te dagen. Deze oefeningen kunnen zijn in groepsverband, als duo en ook individueel. De training wordt afgesloten met een cooling down. Dit is belangrijk om alle gemaakt afvalstoffen zoals lactaat (=melkzuur) af te voeren.

Brevetzwemmen
Voor de zwemmers die de vlinderslag beheersen of in het bezit zijn van diploma “Zwemvaardigheid 3” bestaat een extra trainingsmogelijkheid op woensdagavond bij de brevetgroep. Hieraan zijn geen verdere kosten verbonden. Zwemmers die de vlinderslag niet beheersen kunnen op woensdagavond of donderdagavond les krijgen bij het aanleren van de verschillende slagen bij het diplomazwemmen. Hieraan zijn ook geen extra kosten verbonden.

Pieter van den Hoogenband zwemstadion
Voor de meer ervaren zwemmers en op uitnodiging van de trainers is er een training op dinsdagavond van 19.00 - 20.00 uur in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion. Voor de jongste zwemmers is een trainer aanwezig. Van de oudere zwemmers wordt verwacht dat ze zelf het aangeleverde trainingsschema volgen. Er wordt dus van je verwacht dat je serieus traint. Aan het einde van ieder seizoen wordt bekeken of hiermee doorgegaan kan worden i.v.m. evt. veranderingen bij de waterpoloafdeling en de beschikbaarheid van trainers. Tot nu toe zijn de ervaringen zeer positief en is er een enthousiaste opkomst van de zwemmers.


Contributie(controle)

Komend seizoen wordt elk kwartaal gecontroleerd of de contributie tijdig betaald is.
Gegevens voor de betaling van de contributie vind je op de contributiekaart.
Tip: Maak per kwartaal een standaard betaalopdracht aan zodat je niet kunt vergeten de contributie te betalen.
meer info? klik hier


Veilig zwemmen bij Aegir

Veilig leren zwemmen staat bij Aegir voorop. Om de veiligheid van de zwemmers te kunnen waarborgen is het merendeel van de instructeurs en trainers in het bezit van het diploma “Zwemmend Redden voor Zwembaden” en/of het EHBO-diploma.

Zwemmend Redden voor Zwembaden
Hoe kun je iemand makkelijk redden? Wat te doen bij iemand in paniek en ook hoe in zo'n geval met het publiek om te gaan. Hoe til je iemand uit het water? Al deze dingen en nog veel meer is de trainers uitgelegd tijdens de cursus Zwemmend Redden voor Zwembaden.

EHBO-diploma
Niemand wil met lege handen staan bij een ongeval. Door te weten wat te doen kunnen de trainers snel iemand helpen. Van verband leggen tot de stabiele zijligging, van (schaaf)wonden tot kneuzingen en nog veel meer is uitgelegd tijdens de EHBO-cursus.

Code blauw
In en rondom het zwembad gelden regels en afspraken. Deze (spel)regels zorgen voor een eerlijke wedstrijd en een fijne sportomgeving, waardoor sporters beter presteren en meer plezier in het sporten hebben. CODE BLAUW staat daarom voor respect, sportiviteit, veiligheid en plezier.

Vanuit de wedstrijd commissie worden er, in overleg met de trainers, afspraken gemaakt die wij belangrijk vinden bij trainingen en wedstrijden. Deze worden komend seizoen bekend gemaakt bij de zwemmers en ouders.

Vragen of opmerkingen, of zit jij zelf ergens mee?
Alle commissieleden zijn bereikbaar via: aegirwedstrijdzwemmen@gmail.com
De vertrouwenscontactpersonen zijn bereikbaar via: vcp@aegir-eindhoven.nl

  • Gepubliceerd in Website

Log in of maak een account

fb iconLog in met Facebook