log in
Koen van de Laar

Koen van de Laar

Heb je vragen? Je mag me altijd mailen via: wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl

Do you have any questions? You can always mail me: wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl

Website URL:

Zwem Etiquette Top 5

Zwemmen wordt steeds populairder. En dat is goed nieuws, want het is nou eenmaal de leukste en meest gezonde sport ter wereld. Het wordt drukker in de banen. Gezellig, totdat het mis gaat! Daarom hier de Zwem Etiquette Top 5. Ben jij al een heer of dame in het bad? En aan welke dingen maak jij je schuldig?

Houd rechts aan in je baan

Je ligt heerlijk te zwemmen, slag voor slag en baan voor baan. Goed, er liggen 4 andere in je baan maar daar heb jij niet echt boodschap aan. Heerlijk peddelen, slagen afwisselen tot ineens: boem, stop, ho. Je ligt plotseling aan de andere kant van je baan en bent frontaal tegen je baangenoot aangezwommen.

Als je alleen of met zijn tweeën in de baan ligt, kun je heerlijk vrijuit zwemmen. Maar op het moment dat er meer zwemmers bijkomen, zal je moeten letten op je positie in de baan. Denk aan autorijden, waarbij je ook altijd rechts aanhoudt. Dit betekent dus dat je niet volledig gedachteloos je armen naar voren wilt rammen (sowieso een slecht idee), maar dat je jezelf altijd bewust bent waar je in de baan aan het zwemmen bent.

Wacht op een ander bij start of keerpunt


Je hebt even rust gehad aan de kant, een goede tip gekregen van je coach of het weekend doorgenomen met je teamgenoot. Je wilt weer beginnen met de volgende zwemafstand en draait je om naar het water toe. Er komt iemand aangezwommen, die aanstalten maakt om een keerpunt te maken. Je herkent de zwemmer, en weet dat je iets sneller bent. Net voordat de tegemoetkomende zwemmer zijn keerpunt gaat maken, zet jij af.

Deze veelvoorkomende situatie zorgt vaak voor een schrikreactie en meestal voor een halve botsing, en is vrij makkelijk te voorkomen. Wacht rustig af tot je collega-zwemmer het keerpunt heeft gemaakt en heeft afgezet, en begin dan pas zelf aan je baan. Ben je sneller? Haal hem dan ook snel in.

Ingehaald worden? Ga langzamer zwemmen!

Je hebt er inmiddels een half uurtje op zitten en bent al een beetje vermoeid aan het raken. Elke slag die je maakt wordt wat zwaarder en je benen doen niet echt lekker meer mee. Dan zie je in een ooghoek ineens de handen van iemand anders: je wordt ingehaald! Maar dat laat je toch niet gebeuren? Je versnelt, maar kan niet meer wegzwemmen van de persoon naast je. Het resultaat is dat jullie 15 meter naast elkaar liggen te zwemmen. Totdat deze persoon frontaal botst op een tegenligger. Ha. Gewonnen.


Om de relaties met je medezwemmers goed, en de sfeer in het zwembad optimaal te houden, had je het beste even in kunnen houden. Gun de ander een pijnloze inhaalmanoeuvre, en zorg ervoor dat hij je zo snel mogelijk voorbij is. Dit houdt vaak in dat je een heel klein beetje inhoudt. Niks mis mee om daarna op zijn of haar voeten te gaan liggen, overigens.

Inhalen? Doe het snel


Banen lang heb je haar voor je zien zwemmen. Je komt elke baan een centimeter dichterbij en eindelijk is het zover: je ligt op haar voeten. Tijd om in te halen en te laten zien wie hier de baas in de baan is! Je houdt lekker hetzelfde tempo (‘ik zit er nu echt lekker in!’) en doet er vervolgens 4 banen over om er voorbij te komen. Ondertussen zijn alle andere zwemmers in je baan vooral jou aan het ontwijken, omdat jij in het midden van de baan zwemt.

Een bruggetje naar autorijden: haal niet in met 1km/u verschil. Dan duurt het heel lang, en je houdt vooral het andere verkeer op. Ga je inhalen, dan is het zwem etiquette om iets harder te gaan zwemmen. De andere zwemmer zal iets inhouden, om jou zo snel mogelijk te laten passeren.

Extra tip: haal vlak voor het keerpunt niet meer in, dit zorgt altijd voor ongewenste situaties.

Keerpunt in het midden van de baan

Je bent lekker rechts aan het zwemmen, dat heb je immers geleerd. De kant komt eraan en jij wilt een prachtig keerpunt gaan maken. Je blijft rechts liggen tot je de muur raakt. Op dat moment maak je jouw draai en zet je af. Boem, vol tegen de zwemmer achter je aan.


Komt de muur dichterbij? Dan mag je naar het midden van de baan toe zwemmen. Let hierbij op dat je de zwemmers voor en achter je (wordt je toevallig ingehaald?) niet hindert. Op deze manier lig je snel weer aan de andere kant van de baan, en hebben andere zwemmers zo min mogelijk last van je.

Klik op de knop hieronder om de top 5 zwem etiquette te downloaden (.pdf)
 

 

 

Bron:
Verschuren, S. (2018, 10 september). Zwem Etiquette Top 5: ben jij een heer of dame in het bad? - Personal Swimming. Geraadpleegd op 14 september 2018, van https://www.personalswimming.nl/artikelen/zwem-etiquette-top-5

Informatie volgt later

Ongeveer 2 weken voordat de wedstrijd is, wordt de informatie met betrekking tot de wedstrijd gepubliceerd op de website.

 About 2 weeks before the contest, the information relating to the contest will be published on the website.

 

 

  • Gepubliceerd in Website

Laatste training wedstrijdzwemmen seizoen 2017-2018 (30 juni 2018)

Zaterdag 30 juni is de laatste zwemtraining van dit seizoen. We hebben er een traditie van gemaakt om de laatste training van het seizoen gezamenlijk te gaan trainen van 7 tot 8 uur. Ja, ook de 8 uur groep komt deze dag vroeg uit de veren. Iedereen wordt om 7 uur fris en fruitig verwacht aan de badrand van het 25-meter bad want de trainers hebben iets speciaals op het programma staan.

Aansluitend, om 8 uur, zullen de clubkampioenen per categorie en de Aegir clubkampioen van de dames en heren gehuldigd worden. Hierna wordt het seizoen officieel afgesloten met een heerlijk clubontbijt.

Wij nodigen alle zwemmers en zwemsters uit om zaterdag 30 juni van 7 tot 9 uur aanwezig te zijn tijdens de laatste training en afsluiting van het seizoen 2017 - 2018.

Na de zomervakantie zien we iedereen graag weer uitgerust, gezond en vol goede zin terug voor een nieuw sportief jaar. De eerste dinsdag training zal zijn op 21 augustus en de eerste zaterdag training is op 25 augustus.

 

Algemene informatie wedstrijden

Op deze pagina is alle informatie te vinden die belangrijk is bij de wedstrijden van het wedstrijdzwemmen. Heeft u vragen? U kunt altijd contact opnemen met de commissie wedstrijdzwemmen: wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl.

Vanuit Aegir doen we dit zwemjaar mee aan:
- KNZB Zwemcompetitie wedstrijden (voor alle zwemmers, met uitzondering van de zwemmers in de masterbanen en het "Jo-badje").
- Minioren/Junioren wedstrijden (voor meisjes t/m 14 jaar en voor jongens t/m 15 jaar)
- Clubkampioenschap wedstrijden (de Ensink wedstrijd is onderdeel van de clubkampioenschappen).

Wil je aan extra wedstrijden meedoen dan die hierboven vermeld staan (o.a. brabantse zwemcompetitie, limietwedstrijden) Dit kan! Als zwemmer ben jij dan mede verantwoordelijk voor de inschrijving. Je geeft dan tijdig aan bij de commissie wedstrijdzwemmen dat je aan een extra wedstrijd mee wilt doen zodat de inschrijving op tijd kan worden voltooid.

Clubkampioenschappen

De clubkampioenschappen worden over 3 wedstrijden gezwommen. Alle deelnemers zwemmen 25 meter rugslag, schoolslag en borstcrawl. De tijden worden met een omrekenformule omgezet in punten zodat alle leden, jong of oud, kans maken om clubkampioen te worden. Hoe ouder je bent hoe sneller je moet zwemmen. De zwemmer met het minste aantal punten na drie wedstrijden is winnaar van de trofee bij de jongens en de meisjes. Verder zijn er voor alle deelnemers medailles te verdienen in hun eigen categorie. Alleen zwemmers die aan meer dan 50% van de trainingen hebben meegedaan en aan alle 3 de wedstrijden hebben deelgenomen kunnen meedingen naar de titel clubkampioen of clubkampioene.

Op deze zaterdagen dient iedereen om 07:00 uur aanwezig te zijn! Mocht je onverhoopt op één van deze wedstrijdzaterdagen niet kunnen, dan mag één wedstrijd ingehaald worden (LET OP! De Ensinkwedstrijd kan helaas niet worden ingehaald). Tijdens het kampioensontbijt, op de laatste training van het seizoen, worden de prijswinnaars per categorie en de clubkampioenen bekend gemaakt. Dit is tevens een feestelijke afsluiting van het zwemseizoen bij Aegir.

Ensink

In november 1936 overleed op 40-jarige leeftijd het Aegir-lid Gé Ensink. Hij was een hele grote vriend van de Aegir-jeugd. Hij filmde veel en heeft dan ook verschillende Aegir-evenementen op de film vastgelegd.
In zijn testament vermaakte hij zijn kapitaal aan 7 verschillende instanties. Aegir was er één van. Het bestuur van Aegir was op de hoogte van de bestemming, die de heer Ensink, nog tijdens zijn ziekbed er aan gaf: Hij wilde een fonds vormen om o.a. 1 maal per jaar een evenement te organiseren voor alle leden, speciaal voor de jeugd. Het toenmalige bestuur organiseerde jaarlijkse wedstrijden voor alle Aegir-leden. De daarna volgende besturen hebben traditiegetrouw jaarlijks deze lijn gevolgd en deze wedstrijden zullen de naam blijven dragen van Gé Ensink als eerbetoon aan dit Aegir-lid. Aan de Ensinkwedstrijd mogen alle leden van Aegir meedoen. Alleen voor leden van het Wedstrijdzwemmen tellen de tijden mee voor de clubkampioenschappen. De Ensinkwedstrijd wordt traditioneel in december gezwommen.

KNZB-zwemcompetitie

De competitiewedstrijden is een serie van 4 wedstrijden. De wedstrijddata zijn landelijk vastgesteld door de KNZB. Ook het zwemprogramma ligt vast, deze is te vinden op de website van de KNZB.
Het doel van deze wedstrijd is om punten te behalen voor de club.

KNZB-circuit

Leeftijdscategorieën:
Je wordt ingedeeld in de leeftijdscategorie van de leeftijd die je hebt op 31 december 2019.

Minioren Junioren
 Jongens: 6 t/m 11 jaar  Jongens: 12 t/m 15 jaar
 Meisjes: 6 t/m 10 jaar  Meisjes: 11 t/m 13 jaar

Brabantse Winterkampioenschappen (BWK)/ Regionale Zomerkampioenschappen (RZK)

De BWK worden elk jaar in januari gezwommen. De RZK worden in mei gehouden. Als je hard genoeg zwemt kun je een limiet halen en mag je meedoen aan de BWK of RZK. Deze limieten zijn te vinden op de website van de KNZB. Voor de regio Brabant, worden deze wedstrijden georganiseerd in het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion, in Eindhoven. De BWK wordt gezwommen in een 25-meter bad (korte baan), de RZK wordt gezwommen in een 50-meter bad (lange baan).

Let op! Wil je meedoen aan de BWK of RZK? Geeft dit dan tijdig aan bij de commissie wedstrijdzwemmen zodat de inschrijving op tijd kan worden voltooid.



Kleding

Tijdens de wedstrijd is het raadzaam om te zorgen dat je spieren warm blijven. Zorg dus voor een extra T-shirt (Aegir T-shirt kopen?) of badjas die je aan kunt doen als je aan het wachten bent. Of neem een handdoek (Aegir handdoek kopen?) mee die je om kunt slaan. Je kunt ook op de handdoek gaan zitten.
Loop altijd op badslippers. Ze beschermen je voeten tegen scherpe voorwerpen, vieze vloeren en zwemmerseczeem.


Zwemkleding

Onder zwemkleding wordt verstaan het zwempak, badmuts en zwembril.

Bij zwemwedstrijden mag de deelnemer slechts één zwempak dragen.
   - Bij mannen zal dit pak niet boven de navel en niet onder de knie komen.
   - Bij vrouwen zal dit pak niet de nek bedekken noch voorbij de schouder noch onder de knie komen; een pak in twee delen is toegestaan.

Alle zwempakken dienen van textiel te zijn. Extra voorwerpen als arm- of beenbanden maken geen onderdeel uit van de zwemkleding. Alle zwemkleding dient voor te komen op de FINA-lijst van goedgekeurde zwemkleding of te voldoen aan de door FINA of KNZB gepubliceerde voorwaarden voor uitzondering.
De zwempakken dienen niet doorschijnend te zijn. Er mogen 2 badmutsen gedragen worden.
Indien de zwemkleding niet voldoet aan de eisen van de FINA of KNZB wordt de zwemmer tijdens de wedstrijd gediskwalificeerd.

Download hier de officiële regels: Reglement D Zwemmen.pdf
Informatie over de zwemkleding is te vinden in hoofdstuk 16.20 op pagina 14.

N.B. Vanuit Aegir wedstrijdzwemmen worden er geen eisen gesteld over het merk of de kleurcombinatie van de zwemkleding.


Eten en drinken

Bij een wedstrijd is het aan te raden te eten tot 2 uur vóór de wedstrijd (geen vet, dus geen snacks). Neem altijd drinken mee naar een training of wedstrijd. Drinken is noodzakelijk om vochtverlies te compenseren. Wacht niet met drinken tot je dorst krijgt, dus drink regelmatig. Geen koolzuurhoudende drank!

In de pauzes is het niet raadzaam om snacks zoals Mars, Snickers of chocolade te eten. Deze bevatten veel enkelvoudige suikers die een schommelende suikerspiegel tot gevolg hebben waardoor extreme vermoeidheid kan ontstaan.

Goed om te eten: cracker, krentenbol, boterham, banaan.


Wedstrijd aankondiging/ uitnodiging

Ongeveer 2 weken voordat de wedstrijd is, wordt de wedstrijd aankondiging gepubliceerd op de website. In de pagina "wedstrijden" zal dan een knop "aankondiging" zichtbaar worden achter de desbetreffende wedstrijd. In deze aankondiging vind je het adres van het zwembad en de tijd waarop je je meldt bij de ploegleider. Verder kun je onderaan dit bericht een overzicht downloaden van wat je zwemt in deze wedstrijd. Mocht je iets anders willen zwemmen dan waarvoor je ingedeeld staat, neem dan zo snel mogelijk contact op met de commissie zodat er samen naar de mogelijkheden gekeken kan worden.

Klik hieronder voor een overzicht van alle wedstrijdaankondigingen.
 


Afmelden wedstrijd (Unsubscribe match)

Mocht je verhinderd zijn en wil je je afmelden voor een wedstrijd, meld dit zo snel mogelijk via wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl uiterlijk vóór 20.00 uur op de zondag avond voor de wedstrijd onder vermelding van je naam en wedstrijddatum in de onderwerpsregel.

Englisch version:
If you can not be present, please unsubscribe before Sunday 20:00h before the match by mail (wedstrijdzwemmen@aegir-eindhoven.nl). Please add your name and the date of the match in the subjectline of your mail. It is important to unsubscribe on time, so you prevent the penalty of €7,50.

Afmeldingen op de wedstrijddag

Bij oponthoud onderweg of plotselinge ziekte op de wedstrijddag kun je vanaf 2 uur voor aanvang van de wedstrijd contact opnemen met het nummer van de ploegleider.
Het nummer is: 06-12698352.
Let op: bij afmeldingen op de wedstrijddag (ongeacht de reden) treedt het boetebeleid in werking.

Englisch version:
In case of delay or illnes on the day of the match itself, you must call the teamleader. The teamleader is accessible from two hours before beginning of the match by number 06-12698352
Please note: not showing up or unsubscribing on the competitionday itself (whatever the reason) results in a penalty.


Boetebeleid bij te late afmelding

Als er een zwemmer zich te laat heeft afgemeld (ongeacht de reden) dus na 20:00 uur op de zondag avond voor de wedstrijd (dus een week van tevoren), wordt er door de KNZB een boete van €7,50 opgelegd aan Aegir. Deze boete dient de zwemmer terug te betalen aan Aegir.


Wedstrijddag/ inzwemmen

Zorg dat je op tijd in het zwembad aanwezig bent. Een kwartier voor aanvang van het inzwemmen meldt je je bij de ploegleiders. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat de ploegleider je afmeldt voor deze wedstrijd, en kun je niet meer mee zwemmen. Voor oponthoud op de wedstrijddag zelf, kan naar de ploegleider worden gebeld op het volgende nummer: 06-12698352. Dit nummer staat 2 uur voordat de wedstrijd begint aan.

Het inzwemmen voor de wedstrijd is heel belangrijk. Dit is de warming-up, hiermee maak je de spieren warm en voorkom je blessures. Zwem ruim en rustig in. Probeer altijd de startblokken uit en oefen het keerpunt (met name rugslagkeerpunt: tel het aantal slagen van de vlaggen tot de kant). De laatste 10 minuten oefen je een paar keer de sprint over 12,5 meter.

Na het inzwemmen gaat iedereen bij de ploegleiders zitten. Tijdens de hele wedstrijd blijf je bij de ploeg. Dit is gezellig en de ploegleiders kunnen je snel vinden ter voorbereiding op je start en wedstrijd. Het is de bedoeling dat de zwemmers aan de badrand blijven totdat ook de laatste zwemmers gezwommen hebben. Mocht je toch onverhoopt eerder wegmoeten meldt dit dan bij de ploegleider.

Let op!! De ploegleiders dragen tijdens de wedstrijd de zorg over de hele groep. Zorg dus dat de ploegleiders ten aller tijden op de hoogte zijn waar jij je bevindt.


Wedstrijduitslagen

De uitslag wordt na iedere wedstrijd zo snel mogelijk op de website gepubliceerd, samen met een verhaaltje van een of meerdere zwemmers, met hierin wat deze hebben meegemaakt tijdens de wedstrijd. Dit kan gaan over: een behaald persoonlijk record, een behaald limiet of over de gehele wedstrijd. Wil jij een stukje schrijven? Dit kan altijd! Hoe meer hoe beter.

Klik hieronder voor een overzicht van alle uitslagen.
 


Carpoolen

Als we naar wedstrijden gaan is het aan te bevelen om zoveel mogelijk te carpoolen. Je kunt dan ook een keer rouleren. Het is gezelliger en beter voor het milieu. Iedereen blijft echter zelf verantwoordelijk voor het vervoer naar de wedstrijden. Mocht je echt geen vervoer kunnen vinden, licht dan je trainer vóór de training op zaterdagochtend in.

  • Gepubliceerd in Website